2006. június 30., péntek

Barrakuda


Mivel a hal jó és ezer féle halat lehet kapni a piacon olcsón, amiket nem is ismerek, gondoltam jó móka lesz kipróbálni mindet. Mivel csak néhány Magyarországon elterjedt halat ismerek föl ránézésre - és azok itt többnyire nem kaphatóak - ezért maradt a véletlenszerű válogatás. Elsőre éppen egy barrakudára böktem rá, szóval ebből kellett valamit csinálni - így kezdődött tehát a barrakuda menü. :)
Mivel fejből viszonylag kevés barrakudás receptet tudok, ezért elkezdtem kicsit guglizni mit is kell tudni erről a jószágról. Kb. 1 órás keresgélés után receptet ugyan egyet sem találtam, viszont megtudtam, hogy a barrakuda nemcsak a vízben, de a tányéron is veszélyes, ugyanis mérgező (lehet)! Egyes ragadozó halak szervezetében felhalmozódik az elfogyasztott zsákmányállatokban lévő toxin, amit bizonyos algák termelnek, amit ugye a növényevő halak megesznek. Ennek a fajta ételmérgezésnek a neve Ciguatera, ami egy mókás dolog. Hányás, szédülés, rossz közérzet, hallucináció. Például a forrót hidegnek, a hideget forrónak érzi az ember. Általában 1-2 hónap alatt elmúlik, de ha peches az ember akkor évekig nem. Erről aztán jó sok cikk van a neten...
Szerencsére ugye én már előre kiokosodtam és gondoltam jól megelőzöm a bajt, ám, mint kiderült hiába vagyok okos. A toxikus hal színe, szaga, állaga ugyanolyan, mint a normális ráádasul a méreganyag hőre rezisztens, tehát sütés, főzés után ugyanúgy megmarad. Aranyos. Két biztató dolog van mégis: ez a toxikus alga jellemzően csak a karibi térség néhány koralltelepe környékén él (meg persze néhol máshol) illetve csak a nagy halakban halmozódik fel annyira, hogy veszélyes legyen. Hogy mi számít nagynak, az sajnos nem derült ki, de mondjuk a 20 inch (fél méter) már állítólag nagy. Az én halaim fele ekkorák voltak és a Karib-tenger is messze van, úgyhogy megettük. Recept híján paprikás lisztben, görög salátával jól. Semmi bajunk nem lett, bár ebben a melegben az a hideg-meleg érzékelés csere lehet, hogy jól jött volna. :)
A hal maga alig szálkás és finom szaftos, állítólag a tonhalra és makrélára hasonlít. Azokat csak konzervben láttam eddig, frissen nem tudom milyen. Szintén állítólag a füstölt barrakuda még nagy királyság. Hát lehet... addig is ha valakinek van egyéb véleménye, receptje barrakuda témában az jöhet!


Nincsenek megjegyzések: