2006. augusztus 13., vasárnap

Moules frites - Kagyló sültkrumplival

Ha gyorsan kellene tipikus belga ételt mondanom, akkor a sültkrumplit mondanám. Minden nagyobb utca végén vagy téren van sültkrumpliárus. Éttermekben is bármihez hoznak sültkrumplit néha kérés nélkül is - csak úgy, de a kagylóhoz tipikusan mindig. A kagyló, amit esznek az a feketekagyló. Nem tudom másfélét is lehet-e enni - én még nem láttam. Illetve persze az osztriga, de az más kategória...
Ilyen egy friss feketekagyló a zacskóból:




Az itt kapható kagylók nagy része Zeeland-ról származik, ami Hollandia déli részén egy nagy félsziget. (Máris érthetővé válik miért Új-Zéland Új Zéland... :o) Mikor Knokkénál a tengerben jártam láttam is csomó kagylót, szedhettem volna, de valamiért azt gondolom, hogy a bolti kagylót valami tuti tiszta vízben nevelik, aztán persze biztos naív vagyok.


A fotós blogon leírtam / lefotóztam hogy zajlik a kagylóhússal rákászás a tengerparton és akkor azt gondoltam, hogy a rák támadja meg a kagylót, most viszont a zárt kagyló belsejében láttam viszont a kis rákocskákat. Éshát lássuk be elég fura támadó stratégia lenne ez a rákoktól, viszont rákevő kagylóról se hallottam még. Esetleg az lehet, hogy bemegy a rák, csapdába esik, de megeszi bent a kagylót és megvárja amíg magától szétnyílik a kagylóház. A szétnyílt kagyló ugyanis tutira döglött, ezért ha ilyet találunk a csomagban azt ki kell dobni, csakúgy, mint azokat, amik a főzés közben nem nyílnak ki. Itt a rák a kagylóban, ez már főzés után nyílt ki...

Egy nagy fazékbaba vizet, fehér bort és zöldségeket kell feltenni, sózni borsozni is lehet, de van tejszínes - currys változat, meg fokhagymás szószos, meg még ezer féle, én most egyszerű zöldségeset csináltam. Tehát ebbe a boros leves alapba mennek bele a kagylók és fedő alatt rotyognak 10 percet. Ha minden kagyló kinyílt akkor jó is.


Klasszikus esetben fekete fazékban tálalják a kagylót, de ilyenem sajnos nincs. Volt viszont sültkrumpli jól! :) Még Lille-ben láttuk a franciáktól, hogy úgy eszik a kagylót, hogy a legelsőt valahogy kézzel kipiszkálják, aztán a többit már ezzel a kagylóhéjjal, mint egy csipesszel lehet kiszedegetni. Azóta is így esszük. Az étkezés kezdetén rögtön feltűnik mindenkinek, hogy a kagyló a legerotikusabb állat, megtévesztően hasonlit ugyanis egy (illetve sok) puncira, ahogy belenézek a fazékba. Hihhhetetlen!!! :)))

...és ha már itt tartunk a kagyló nemi szervéből nyerik ki a glükozamint, amit sportolók és betegek szednek porcerősítésre, nekem is ilyen glükozamin-szulfát tablettától múlt el a térdfájásom, de ez már egy másik történet... :)

Nincsenek megjegyzések: